Hoe kan ik mijn hartinsufficiëntie onder controle houden?

Waarom moet ik medicatie innemen?

De behandeling bestaat uit verschillende types medicatie die zijn voorgeschreven afhankelijk van de ernst van uw hartinsufficiëntie. De meest belangrijke zijn vaatverwijders (bijv. ACE-inhibitoren en angiotensine II-antagonisten of sartanen), bèta-blokkers en diuretica. Ieder van deze therapeutische klassen heeft een grote werkzaamheid bij de behandeling van uw hartinsufficiëntie. Ze zullen worden voorgeschreven afhankelijk van de ernst van uw ziekte.

De vaatverwijders verwijden uw slagaders, wat de bloedsomloop bevordert en zo de inspanning beperkt die uw hart moet leveren om het bloed rond te pompen.

De bèta-blokkers verbeteren de spierwerking van uw hart en regelen het hartritme.

De diuretica (of vochtafdrijvende medicatie) verbeteren de uitscheiding van water en zouten door de nieren. Hierdoor verminderen ze het circulerende bloedvolume en verlichten ze het werk dat het hart moet leveren.

Er kunnen ook andere behandelingen vereist zijn. Anticoagulantia (‘bloedverdunners’) of geneesmiddelen tegen bloedplaatjesaggregatie (aspirine) zijn nodig om de vorming van bloedklonters die een slagader kunnen verstoppen, te voorkomen.

Nitraten worden vaak voorgeschreven om de bloeddoorstroming in het hart te verbeteren door de kransslagaders te verwijden.

Het merendeel van deze behandelingen moet levenslang worden genomen.

Wat is een gezond levenspatroon?

U moet goed letten op uw voeding (weinig suikers, minder zoutinname, weinig dierlijke vetten, veel groenten en fruit), het alcoholgebruik beperken, volledig stoppen met roken en voldoende bewegen. Regelmatig bewegen – dagelijks 30 minuten wandelen op uw tempo – is een belangrijk onderdeel van de behandeling. Zonder beweging zal uw hart snel verslechteren.

Men heeft mij gesproken over het griepvaccin. Wat is het verband met hartinsufficiëntie?

Hartinsufficiëntie maakt u kwetsbaar en een onschuldige ziekte zoals griep kan ernstige gevolgen voor u hebben. Het is dus sterk aan te raden om u te laten vaccineren. Als hartinsufficiëntiepatiënt kunt u genieten van een volledige terugbetaling van het vaccin.

Men heeft mij gesproken over een apparaat, een pacemaker, die de werking van mijn hart kan verbeteren.

In bepaalde specifieke gevallen wordt de hartinsufficiëntie veroorzaakt door een slechte synchronisatie van de samentrekking van de verschillende delen van het hart. Het is mogelijk om een soort elektronische regelaar (pacemaker) te implanteren, om de pompfunctie van het hart te verbeteren. Dit apparaat stuurt elektrische pulsen naar de verschillende delen van uw hart, zodat deze opnieuw samentrekken op het juiste ritme en op het juiste moment.

De behandeling van hartinsufficiëntie bestaat in de praktijk uit dagelijks 30 minuten wandelen en de inname van verschillende medicijnen die de werking van uw hart verbeteren. Een dagelijkse strikte therapietrouw is belangrijk om een verslechtering te voorkomen en zelfstandig te blijven.