Hoe weet ik of ik hoge bloeddruk heb?

Wat is bloeddruk?

Bloeddruk is de druk die het bloed dat het hart door de slagaders pompt, uitoefent op de aderwand. De bloeddruk neemt bijvoorbeeld toe bij een inspanning en daalt tijdens rust.

Vanaf welke waarden heb ik een hoge bloeddruk?

De druk kan extreem hoog blijven, zelfs tijdens een rust. periode Als de bloeddruk hoger is dan 140/90 bij rust, spreekt men van hoge bloeddruk Bij diabetes of nierziekten liggen deze waarden lager.

Wie kan er last krijgen van hoge bloeddruk?

Hoge bloeddruk komt vaak voor bij personen met overgewicht, bij rokers en bij personen uit families waar er sprake is van erfelijke hoge bloeddruk.

Leeftijd, zwangerschap, bepaalde geneesmiddelen, bijvoorbeeld de anticonceptiepil, kunnen hoge bloeddruk veroorzaken.

Wat zijn de gevolgen van hoge bloeddruk?

Deze permanente hoge druk beschadigt de wand van de slagaders, belemmert de hartwerking en belast het hart, en brengt schade toe aan nieren en ogen. Het is een belangrijke risicofactor op hart- en vaatziekten.

Wanneer moet u uw bloeddruk laten controleren?

Hoge bloeddruk kent vrijwel geen symptomen. De aandoening wordt meestal ontdekt tijdens een routineonderzoek bij de arts.

Soms kunnen ’s ochtends hoofdpijn, duizeligheid en gezichtsproblemen optreden.

U kunt zich ook moe voelen of buiten adem raken bij een inspanning. Daarom is het gewenst dat u regelmatig opgevolgd wordt door een arts. Deze dient bij elk bezoek de bloeddruk te controleren.

Hoge bloeddruk moet, om kwalijke gevolgen te voorkomen, zo snel en zo efficiënt mogelijk behandeld worden. Daarom dient u regelmatig een arts te raadplegen om uw bloeddruk op te laten nemen.