Ik heb psoriasis

Wat is psoriasis?

Psoriasis is een chronische inflammatoire huidaandoening die op elke leeftijd kan optreden.

De oorzaak is onbekend, maar ze wordt gedeeltelijk genetisch bepaald. Psoriasis wordt gekenmerkt door de verschijning van rode vlekken op de huid die bedekt zijn met witachtige huidschilfers.

De aangedane gebieden bevinden zich hoofdzakelijk bij de ellebogen en de knieën (wrijvingsgebieden).

De laesies strekken zich soms uit tot de hoofdhuid, de handpalmen, de voetzolen en de gewrichten. De genitaliën en huidplooien kunnen eveneens worden aangetast.

Psoriasis is niet besmettelijk.

Waarom reageert mijn opperhuid op die manier?

Uw huid vertoont een excessieve ontstekingsreactie. Normaal gesproken worden de epidermale cellen elke 28 dagen vernieuwd.

Als u last heeft van psoriasis bedraagt deze periode 5 dagen, soms zelfs 3 dagen. Deze cellen hopen zich op in dikke, witte korsten. Nadat ze zijn losgekomen, laten deze plaques rode plekken op de huid achter.

Zorg goed voor uw huid, vermijd omgevingsfactoren waarvan bekend is dat zij psoriasis verergeren en als psoriasis uw leven sterk beïnvloedt, praat hier dan over met uw arts.

Hoe ontwikkelt psoriasis zich?

De ontwikkeling van deze aandoening is onvoorspelbaar. Psoriasis kan afnemen en na een aantal jaren volledig verdwijnen. Of het kan opnieuw optreden na ingrijpende veranderingen, een shock of een periode van vermoeidheid.

Welke factoren bevorderen de ontwikkeling van psoriasis?

Er is sprake van genetische aanleg in 30 % van de gevallen. De aanvallen en de ontwikkeling van psoriasis worden bevorderd door bepaalde omgevingsfactoren.

Er kan sprake zijn van één of meer van de volgende uitlokkende factoren :

• Het innemen van bepaalde medicijnen.
  • Een huidtrauma.
  • Zonverbrande huid.
  • Een periode van stress, overwerktheid, vermoeidheid, een emotionele shock.
  • Een neiging naar overgewicht.
  • Een insectenbeet of een wond.

Het verbruik van alcohol en roken zijn verergerende factoren.
De blootstelling aan zonlicht (UV) zorgt vaak voor een verbetering van de psoriasis (70 % van de gevallen), maar kan het in bepaalde gevallen ook verergeren (10 %) of heeft geen effect, in 20 % van de gevallen.

Is er aanvullend onderzoek nodig?

De diagnose wordt klinisch gesteld. In geval van twijfel kan uw arts besluiten om een huidbiopt te nemen.

Hoe kan ik mijn huid het best verzorgen?

• Gebruik geen irriterende verzorgingsproducten.
  • Breng na het wassen een hydraterende crème op het gehele lichaam aan.
  • Vermijd het krabben op de getroffen gebieden.
  • Smeer de plaques in met een vette crème om ze zachter te maken.

Bestaat er een genezende behandeling?

Tot nog toe bestaat er geen definitieve genezing van psoriasis, maar er bestaan verschillende oplossingen om aanvallen tegen te gaan (aanvalsbehandeling) en om de aandoening in bedwang te houden (onderhoudsbehandeling). Hiervoor dient u uw arts te raadplegen.
De voorgestelde behandeling is afhankelijk van de ernst van psoriasis, die zowel op basis van het aangedane huidoppervlak als de invloed op de kwaliteit van leven wordt beoordeeld.
Vaak is een onderhoudsbehandeling op lange termijn nodig, wat kenmerkend is voor een chronische aandoening.
U moet regelmatig uw arts raadplegen, elke 3 tot 6 maanden, zodat hij het effect van de behandeling op lange termijn kan controleren.

Lokale psoriasis

Voor deze vorm van psoriasis zijn lokale behandelingen voldoende.

• Dermocorticoïden verbeteren de psoriasis duidelijk, maar de plaques recidiveren vaak na het stoppen van de behandeling.
  • De vitamine D-analogen reageren op de vermenigvuldiging van de epidermale cellen, maar de maximaal aan te brengen hoeveelheid is echter beperkt.

Soms, wanneer de plaques te dik zijn, moet deze behandeling worden toegepast nadat eerst het aangedane gebied is losgeweekt door een combinatie van vetstoffen en salicylzuur.
Hydratatie van de huid is zeer nuttig. Het gebruik van hydraterende badproducten of hydraterende crèmes kunnen de droogheid van de huid tegengaan en de huid soepeler maker.

Verspreide psoriasis

• Lichttherapie kan effectief zijn voor laesies die zich uitstrekken tot meer dan 30 % van het huidoppervlak. Het gaat dan om de UVA of UVB-therapie die worden uitgevoerd in de lichtcabine van een dermatoloog. Het aantal behandelingen varieert afhankelijk van de verspreiding en het herstel van de psoriasis.
  • Bij een PUVA-behandeling wordt de huid blootgesteld aan ultraviolet licht in een lichtcabine. Voor de behandeling moet u een medicijn innemen dat de gevoeligheid voor ultraviolette straling versterkt.
  • Voor een UVB-lichttherapie hoeft er geen speciaal medicijn te worden ingenomen.

Ernstige psoriasis

• In zeer ernstige gevallen kunnen er medicijnen worden voorgeschreven. Dit is een standaard behandeling. Let op ! U hebt een specifieke behandeling voorgeschreven gekregen, doe niet aan zelfmedicatie.

De behandelingen die momenteel beschikbaar zijn, verminderen de symptomen maar kunnen de aandoening niet volledig genezen. Psoriasis is een aandoening die uw dagelijkse leven belemmert. U kunt psychologische ondersteuning nodig hebben. Er zijn verschillende organisaties die u eveneens informatie kunnen verschaffen of steun kunnen bieden.