Ik wil informatie over schildklieraandoeningen

Waar zit de schildklier?

De schildklier is een klein, vlindervormig orgaan met een gewicht van 10 tot 20 g, dat 4 tot 6 cm hoog en 4 cm breed is. Hij bevindt zich onder in de hals, direct in contact met de luchtpijp waar hij op rust.

Locatie van de schildklier onder in de hals

Waartoe dient de schildklier?

De schildklier produceert schildklierhormonen uit jodium, een natuurlijk voedingselement, en scheidt deze af.

Waar komt jodium vandaan?

Een evenwichtige voeding die vis, schaaldieren, eieren en melkproducten omvat, bevat voldoende jodium. Kies bij voorkeur voor jodiumzout, fijn zout of grof zout, maar gebruik er nooit te veel.

Kruisbloemige groenten (kool, bloemkool, radijs, koolrabi) en soja kunnen de werking van de schildklier beïnvloeden, met name in geval van jodiumtekort.

Waartoe dienen de schildklierhormonen?

De schildklierhormonen regelen een groot aantal functies van het lichaam. Ze regelen met name de lichaamstemperatuur, de hartslag, de darmbewegingen, het gewicht, het humeur en andere hormonen.

Waar moet ik op letten?

Verschillende symptomen kunnen wijzen op een overactieve schildklier: gewichtsverlies, hoge prikkelbaarheid, veel stress, transpireren, hartkloppingen, slaapstoornissen, frequentere darmbewegingen, enz.

Andere symptomen wijzen daarentegen op een trage schildklierfunctie: vermoeidheid en vaak moe, depressie, constipatie, verminderd libido, koude-intolerantie, wisselvallig humeur, haaruitval, droge huid, brokkelige nagels, enz.

Deze aandoeningen komen vaker voor met het stijgen van de leeftijd, en zijn meer frequent bij vrouwen.

Let op, de symptomen van een schildklieraandoening zijn niet karakteristiek: door de TSH-spiegel te bepalen, kan een schildklieraandoening worden vastgesteld.